1.چه بیماری ها و اختلالاتی بر ستون فقرات کمری شما تأثیر می گذارد؟

ستون فقرات بدن

مشکلات زیادی ممکن است در ستون فقرات کمری شما ایجاد شود. این مشکلات می توانند حرکت در کمر یا باسن شما را محدود کنند و باعث درد، ضعف و بی حسی یا گزگز در پشت، لگن، ران یا ساق شما شوند.

ستون فقرات

بیماری ها، اختلالات و شرایطی که بر ستون فقرات کمری شما تأثیر می گذارد عبارتند از:

درد پایین کمر:کمردرد یکی از علائم رایج بسیاری از صدمات و شرایط پزشکی مختلف است. علل شایع عبارتند از شرایط دژنراتیو ( استئوآرتریت ، اسپوندیلیت آنکیلوزان ، تنگی نخاع، فتق دیسک، فشار عصب)، کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر ، شکستگی ستون فقرات ، رشد (تومور، کیست، خار استخوان) و اسپوندیلولیستزیس.

تنگی کمر: تنگی به معنای باریک شدن فضای اطراف نخاع است. در ستون فقرات کمری، این به معنای فضای کمتری برای اعصابی است که از نخاع شما منشعب می شوند. یک فضای سفت می‌تواند باعث تحریک، فشرده شدن یا فشرده شدن نخاع یا اعصاب شما شود.

علائم معمولاً هنگام راه رفتن یا ایستادن بدتر می شوند و ممکن است در هنگام دراز کشیدن، نشستن یا خم شدن کمی به جلو کاهش پیدا کنند.

اسپوندیلولیستزیس: این حالت زمانی اتفاق می افتد که مهره کمری نسبت به مهره زیر آن از جای خود خارج شود. این می تواند باعث فشار بر روی عصب شود که می تواند باعث کمردرد یا پا درد شود.

شکستگی فشاری مهره: شکستگی استخوان‌های ستون فقرات می‌تواند ناشی از فشرده‌سازی (اغلب ناشی از ضربه‌های جزئی در یک فرد مبتلا به پوکی استخوان) یا شکستگی ترکیدگی (مهره‌ای که در همه جهات له می‌شود)، شکستگی-دررفتگی (بیشتر در اثر تصادف با وسیله نقلیه یا افتادن از بدن باشد). ارتفاعات) یا ناشی از تومور در ستون فقرات شما باشد.

سیاتیک: سیاتیک که رادیکولوپاتی کمری نیز نامیده می شود، درد عصبی ناشی از آسیب یا تحریک عصب سیاتیک است که از لگن، باسن و هر پا می گذرد و به پای شما ختم می شود.

علل عبارتند از فتق دیسک، اسپوندیلولیستزی، آرتروز، ضربه به ستون فقرات یا عصب، تومور در کانال نخاعی، سندرم پیریفورمیس یا سندرم دم اسب.سیاتیک به عنوان یه نوع سندروم فشار عصبی نیز شناخته میشود .

فتق دیسک:  فتق دیسک یک دیسک مهره فشرده یا پاره شده یا نشتی است که بالشتک بین هر مهره است. فتق دیسک می تواند باعث کمردرد، گزگز یا بی حسی در پاها یا پاها و ضعف عضلانی شود.

لوردوز کمری یا “عقب افتادگی”: این یک انحنای بیش از حد در قسمت پایین کمر شما است. لوردوز فشار زیادی به مهره های کمری شما وارد می کند. این به دلیل بیماری، وضعیت بدنی بد یا خم شدن بیش از حد کمر شما ایجاد می شود.

گرفتگی عضله: ماهیچه های بزرگ از ناحیه کمر حمایت می کنند و به شما امکان می دهند تنه خود را در همه جهات حرکت دهید. این ماهیچه‌ها می‌توانند دچار اسپاسم یا کشیدگی شوند که یکی از دلایل شایع کمردرد است.

بیماری دژنراتیو دیسک:  بیماری دیسک دژنراتیو کمر زمانی رخ می دهد که دیسک های ستون فقرات کمر شما فرسوده شوند. کاهش فضای بین مهره ها ممکن است اعصاب ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد و باعث کمردرد شود. در این ناحیه، سیاتیک شایع ترین عصب تحت فشار است.

اسکولیوز بزرگسالان:  اسکولیوز یک انحنای پهلو به پهلو غیر طبیعی در ستون فقرات شما است. در بزرگسالان، ستون فقرات کمری به دلیل افزایش سن یا تحلیل رفتن ستون فقرات بیشتر در معرض خطر اسکولیوز قرار دارد.

سندرم دم اسبی: این عارضه در اثر فشرده شدن مجموعه ریشه های عصبی که شبیه دم اسب هستند به نام دم اسب ایجاد می شود. این وضعیت باعث درد، ضعف، بی اختیاری (مشکلات نشت ادرار و مدفوع) و سایر علائم می شود.

ا

بیماری ها و شرایط ستون فقرات کمری چگونه تشخیص داده می شوند؟

ابتدا، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما سابقه پزشکی و دارویی شما را جمع‌آوری می‌کند، در مورد علائم شما از شما می‌پرسد، یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و آزمایش‌ها و مطالعات تصویربرداری را سفارش می‌دهد.

آزمایشات و تصویربرداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن : این اسکن از اشعه ایکس و رایانه برای تولید تصاویری استفاده می‌کند که «برش‌های» بسیار نازکی از ناحیه تحت بررسی هستند. سی تی اسکن می تواند شکل و اندازه کانال نخاعی، محتویات آن و استخوان اطراف آن را نشان دهد. به تشخیص خارهای استخوانی، استئوفیت ها، همجوشی استخوان، تخریب استخوان در اثر عفونت یا تومور کمک می کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : این آزمایش از یک آهنربای بزرگ، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق استفاده می کند. این اسکن می تواند مشکلات نخاع و اعصاب خروجی از ستون فقرات، دژنراسیون ستون فقرات، فتق دیسک، عفونت ها و تومورها را نشان دهد. این اجازه می دهد تا تصاویر دقیق تری از اعصاب نسبت به سی تی اسکن داشته باشید.

اشعه ایکس : اشعه ایکس با استفاده از مقدار کمی اشعه، تصاویری از استخوان ها و بافت های نرم شما ایجاد می کند. اشعه ایکس می تواند شکستگی ها، مشکلات دیسک، مشکلات تراز ستون فقرات و وجود آرتریت را نشان دهد.

الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی:
EMG به ارزیابی سلامت و عملکرد اعصاب و عضلات کمک می کند. یک مطالعه هدایت عصبی سرعت حرکت یک تکانه الکتریکی در عصب شما را اندازه گیری می کند. این آزمایشات به تعیین آسیب مداوم عصبی و محل فشرده سازی عصب کمک می کند.

میلوگرام: این تست تصویربرداری رابطه بین مهره‌ها و دیسک‌های شما را بررسی می‌کند، نخاع و اعصاب خروجی از ستون فقرات را مشخص می‌کند.

این نشان می دهد که آیا موارد احتمالی مانند تومور، خار استخوان یا فتق دیسک به نخاع، اعصاب یا ریشه های عصبی شما فشار می آورد و باعث درد، بی حسی یا ضعف می شود.

مشکلات مربوط به سلامت ستون فقرات کمری چگونه درمان می شوند؟

هم گزینه‌های درمانی غیرجراحی و هم جراحی برای درمان بسیاری از شرایطی که بر ستون فقرات کمری تأثیر می‌گذارند، در دسترس هستند.

گزینه های درمانی غیرجراحی برای بیماری های ستون فقرات کمری چیست؟
ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است ابتدا روش‌های کمتر تهاجمی را برای دردهای کمری که ناشی از تروما یا تومور نیستند، توصیه کند.

درمان های غیر جراحی: خودداری از فعالیت بدنی شدید.
فیزیوتراپی.
داروها، از جمله شل کننده های عضلانی، مسکن ها (مانند استامینوفن) و ضد التهاب ها (مانند ایبوپروفن و ناپروکسن).
تزریق استروئید: سه نوع خاص از تزریق استروئید ممکن است برای درد ناحیه کمر در نظر گرفته شود.

بلوک اپیدورال کمری: روشی است که در آن استروئید به فضای اپیدورال (فضای کنار پوشش نخاع شما) تزریق می شود.

بلوک مفصل فاست کمری : روشی است که در آن استروئید به کپسول (پوشش بافت همبند) مفصل فاست (مفصل کوچک در بالا و پایین هر مهره که مهره‌ها را به هم متصل میکند برای امکان حرکت) تزریق میشود.

تزریق اینترلامینار یا تزریق ترانس فورامینال: روشی است که در آن یک استروئید به ناحیه بین ستون فقرات و نخاع شما تزریق می شود.

چگونه بفهمم کاندید جراحی ستون فقرات کمری هستم؟

ممکن است کاندیدای جراحی ستون فقرات کمری باشید اگر:
درمان های دیگر کمکی نمی کند.

علائم مربوط به کمر، لگن و/یا پاها بدتر می شود. جراحی معمولا بیشتر برای پا درد است تا کمر درد.
شما به اندازه کافی سالم هستید که بتوانید جراحی کنید.

در صورت تجربه تروما (مانند تصادف رانندگی در ناحیه کمر) یا سرطان، آبسه اپیدورال (عفونت بین ستون فقرات و پوشش نخاع)، استئومیلیت (عفونت استخوان)، دم اسبی، جراحی ستون فقرات اولین درمان است. سندرم یا سندرم مخروط مدولاریس (نوعی آسیب نخاعی).

چه گزینه های درمانی جراحی برای بیماری های ستون فقرات کمری موجود است؟

روش های رایج جراحی عبارتند از:

جراحی رفع فشار ستون فقرات کمری:
جراحی رفع فشار ستون فقرات کمری یک اصطلاح کلی است که به روش‌های مختلفی اشاره دارد که برای تسکین علائم ناشی از فشار یا فشار بر روی نخاع یا ریشه‌های عصبی استفاده می‌شود. ریشه های عصبی اولین بخش از یک عصب هستند که از طریق حفره های کوچک بین مهره ها از نخاع خارج می شود. تکنیک های جراحی رایج برای رفع فشار عبارتند از:

دیسککتومی کمر: در این روش، جراح شما بخشی از دیسک را برای کاهش فشار روی ریشه های عصبی مجاور برمی دارد.

لامینوتومی کمری یا لامینکتومی: در این روش‌ها، جراح قسمت کوچکی از قوس‌های استخوانی کانال نخاعی را که لامینا نامیده می‌شود، برمی‌دارد. در لامینوتومی فقط بخش کوچکی از لامینا برداشته میشود. کل لامینا در لامینکتومی همراه با هر گونه خار استخوان، مواد دیسک و رباط ضخیم شده در صورت نیاز برداشته می شود. برداشتن لامینا باعث افزایش اندازه کانال نخاعی می شود که فشار را کاهش می دهد.

فورامینوتومی کمری یا فورامینکتومی: هر دو این روش ها برای باز کردن دهانه های ریشه عصبی برای خروج از نخاع با برداشتن مقداری استخوان در آن ناحیه انجام میشود. در فورامینکتومی مقدار زیادی از استخوان برداشته می شود.

کورپکتومی کمر: در این جراحی، جراح بدن مهره (قسمت بزرگ جلویی مهره) و همچنین دیسک را برای کاهش فشار روی نخاع شما برمی دارد. در برخی موارد، این امر با ادغام مهره ها (که دو یا چند مهره را به طور دائم به هم متصل می کند) برای ثابت نگه داشتن ستون فقرات کمری دنبال می شود.

جراحی تعویض دیسک کمر: جراحی تعویض دیسک کمر شامل برداشتن دیسک کمر بیمار و جایگزینی آن با دیسک مصنوعی است. شایع ترین دلیل این روش تحلیل رفتن دیسک کمر است. این روش در سال های اخیر به دلیل عوارض ناشی از جراحی کمتر انجام می شود.

همجوشی ستون فقرات کمری:
فیوژن ستون فقرات کمری جراحی است که به طور دائم به یک یا چند مهره کمری متصل می شود. جراحی حرکت بین مهره ها را از بین می برد.

تحریک الکتریکی عملکردی برای آسیب نخاعی: این روش از تکانه های الکتریکی کوچک برای فعال کردن عضلات و اعصاب خاص استفاده می کند تا عملکرد عضلات پایین تنه تحت کنترل اعصاب کمر را بازیابی کند.

آیا انجام جراحی کم تهاجمی ستون فقرات کمری امکان پذیر است؟

با جراح خود صحبت کنید در بیشتر موارد، جراحی کم تهاجمی ستون فقرات جایگزین جراحی باز شده است. در مقایسه با یک برش بزرگ از طریق پوست شما با جراحی باز سنتی، جراحی کم تهاجمی از طریق یک یا چند برش کوچکتر انجام می شود. کار از طریق برش های کوچکتر نسبت به یک برش طولانی آسیب بسیار کمتری به عضلات و بافت های نرم وارد می کند.

1 دیدگاه دربارهٔ «1.چه بیماری ها و اختلالاتی بر ستون فقرات کمری شما تأثیر می گذارد؟»