کایروپراکتیک چیست؟ عوارض و هزینه ی کایروپراکتیک در تهران

کایروپراکتیک(Chiropractic) را دستکاری ستون فقرات یا دستکاری مفصل نیز می نامند زیرا متخصص این علم  از دستان خود یا ابزارهای ویژه برای دستکاری مفاصل بدن استفاده می کند و به این ترتیب سبب کاهش درد، اصلاح همترازی و نحوه عملکرد بدن می شود.  تئوری کایروپراکتیک این است که هم ترازی مناسب ساختار اسکلتی عضلانی بدن، به ویژه ستون فقرات ، سبب می شود تا بدن بتواند بدون جراحی یا دارو خود را درمان کند.

کایروپراکتیک با تنظیم ستون فقرات

کایروپراکتیک چیست؟

متخصص کایروپراکتیک(Chiropractic) بر توانایی بدن برای درمان خود تمرکز می کند و  برای مدیریت درد در نواحی مختلف بدن، ستون فقرات را تنظیم و تراز می کند. این روش درمانی شامل دستکاری ستون فقرات بیمار، با دست می باشد.

کایروپراکتیک(Chiropractic) یکی از روش های درمانی طب مکمل و جایگزین است که از سیستم عصبی-عضلانی اسکلتی – استخوان ها، اعصاب، رباط ها، ماهیچه ها و تاندون ها مراقبت می کند. این  روش درمانی علاوه بر این که به توانایی بدن برای خود درمانی توجه دارد شامل درمان های دیگری چون مشاوره تغذیه و ورزش نیز می شود.

متخصصان  این علم معتقدند که با تنظیم ستون فقرات و تنظیم مجدد مفاصل عملکرد سایر سیستم ها در سراسر بدن نیز بهبود می یابد.این روش درمانی به عنوان یک جایگزین تسکین درد برای عضلات، استخوان ها، مفاصل، و بافت همبند مانند غضروف، رباط ها و تاندون ها می باشد.

در طول درمان کایروپراکتیک چه انتظاری باید داشته باشیم

اولین قرار ملاقات شما از متخصص کایروپراکتیک با ارزیابی علائم شما و دریافت یک  شرح حال دقیق از سلامتی شما آغاز خواهد شد. بدین منظور لیستی از سوالات بهداشتی به شما می دهند تا پاسخ دهید، همچنین یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی قدرت عضلانی و وضعیت بدنی شما انجام می دهد تا هر چیز غیر عادی در تحرک بازو ، پا، شانه یا لگن خارج از تراز را تشخیص دهد.

همچنین در صورت نیاز یک عکس اشعه ایکس میگیرد و اطلاعاتی در مورد سابقه میگرن ، الگوهای خواب، رژیم غذایی و فعالیت بدنی از شما دریافت میکند. سپس تعیین می کند که آیا کایروپراکتیک برای شما مناسب است یا خیر و چه تکنیک هایی ممکن است به شما کمک کند.

اغلب پزشک کایروپراکتیک شما را روی یک میز کایروپراکتیک با روکش مخصوص قرار می دهد این میز با بخش هایی طراحی شده است که وقتی فشار به پشت وارد می شود، پایین می آیند.کایروپراکتیک ها از بیش از 150 تکنیک مختلف برای درمان مشکلات عضلات و مفاصل استفاده می کنند، که اکثر آنها به دستکاری ملایم متکی هستند.

از جمله این تکنیک ها :

• دستکاری ستون فقرات(Spinal manipulation)، با استفاده از دستان خود برای اعمال نیرویی کنترل شده به عضلات، استخوان ها و مفاصل ستون فقرات و گردن
  • کشیدن یا کشش عضلات در جهات مختلف
  • حرکات رانشی سریع و ملایم(Fast and gentle propulsion)
  • حرکت آهسته ی مفاصل به موقعیت های مختلف

دستکاری ها بیشتر بر روی ستون فقرات انجام می شود، اما برای درمان سایر قسمت های بدن نیز ممکن است از این روش استفاده شود، پزشک به منظور بهبود حرکت و عملکرد مفاصل این دستکاری ها را انجام می دهد.

در زمانی که پزشک متخصص ستون فقرات یا مفاصل شما را تراز می کند، ممکن است صداهای ترکیدن و ترک خوردن بشنوید. این درمان دردناک نیست و در صورت احساس درد فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

یک کایروپراکتیک چه شرایطی را درمان می کند؟

کایروپراکتیک(Chiropractic) عمدتاً می تواند به درد عضلات و مفاصل کمک کند  و افراد برای رفع  مشکلاتی مانند کمردرد، گردن درد، سردرد، درد شانه، درد آرنج و درد ناشی از آرتروز از این روش درمانی استفاده می کنند. این روش درمانی بررسی می کند که عضلات اطراف مفاصل به درستی کار می کنند.

کایروپراکتیک ها برای درمان عملکرد مفصل آرتروز، بسته به نوع آرتریت (Arthritis)، امکان دارد دستکاری ملایمی برای افزایش دامنه حرکتی و کاهش اسپاسم عضلانی (Reduction of muscle spasms) ارائه دهند، از این روش درمانی در موارد دیگر نیز استفاده می شود مانند:

• سفتی عضلات یا درد عضلانی
  • درد مفاصل و اختلال در عملکرد
  • درد یا مشکلات بعد از ضربه شلاق یا تصادف
  • سیاتیک

کایروپراکتیک چه درمان هایی را ارائه می دهد

این متخصصان داروهای ضد درد تجویز نمی کنند، در عوض، به بدن کمک می کنند که توانایی بیشتری برای التیام خود داشته باشد. درمان اولیه شامل دستکاری ستون فقرات است که پزشک با دست ها یا ابزارهایی به مفصل در ستون فقرات نیرو وارد می کند و با حرکت مفصل در جهت خاصی آن را هم تراز می کند.

• تنظیمات: تنظیم مجدد مفاصل برای افزایش دامنه حرکتی و کاهش درد .
  • درمان با بافت نرمی که عضله را احاطه کرده : برای کاهش اسپاسم و تنش در بافت همبند و رفع سفتی عضلات.
  • اعمال گرما، ماساژ و دستکاری، طب سوزنی ، کشش و ورزش: برای درمان سیاتیک
  • نوار کنزیو (Kinesio taping): نوار کنزیو در حین بهبود از عضلات رگ به رگ شده محافظت میکند.
  • تمرینات و کشش : برای  کمک به تحرک و تعادل مفصل.
  • ارجاع به یک متخصص تغذیه: دریافت رژیم غذایی سالم برای مدیریت وزن و کاهش التهاب.

سایر درمان‌ها ممکن است شامل درمان سرد و گرم، ماساژ درمانی، اولتراسوند و بریس ها باشد.

عوارض کایروپراکتیک چیست؟

عوارض موقتی پس از تنظیم کایروپراکتیک، شامل احساس خستگی یا درد (در قسمت‌هایی از بدن که تحت درمان قرار گرفته‌اند) و سردردهای خفیف می باشد.

و عوارض جدی که  به طور کلی نادر هستند زمانی بروز می کنند که این تنظیمات توسط فردی آموزش دیده و دارای مجوز برای ارائه مراقبت های کایروپراکتیک انجام نشود. این عوارض جدی و نادر شامل:

• فتق دیسک یا بدتر شدن فتق دیسک موجود.
  • فشرده سازی اعصاب  در قسمت تحتانی ستون فقرات.
  • سکته مغزی بعد از دستکاری گردن.

تنظیم کایروپراکتیک برای چه کسانی مناسب نیست

• کسانی که پوکی استخوان شدید دارند.
  • کسانی که در قسمت بازو یا پا ، احساس سوزن سوزن شدن، یا از دست دادن قدرت و بی حسی دارند.
  • افراد مبتلا به سرطان در ستون فقرات
  • افزایش احتمال  سکته مغزی
  • کسانی که در قسمت فوقانی گردن، یک ناهنجاری استخوانی شناخته شده دارند.

بهترین دکتر کایروپراکتیک ایران

بهترین دکتر کایروپراکتیک ایران باید مهارت شنیداری عالی داشته باشد یعنی بیشتر از اینکه صحبت کند گوش کند، به بیمار اجازه دهد که نگرانی‌ها و تردید هایش را بیان کند و با درک شرایط بیمار بهترین برنامه ی درمانی را انتخاب کند. بهترین دکتر کایروپراکتیک در تهران باید راه حل گرا باشد و مشکلات را فرصتی برای یافتن راه‌ حل‌های خلاقانه ببیند.

پزشک متخصص و کارمندانش باید رفتاری دلسوزانه  و حرفه ای داشته باشند و روابطی مبتنی بر اعتماد ایجاد کنند و بی وقفه گرم و پذیرا باشند و این احساس را به بیمار انتقال دهند که توسط خانواده مراقبت می شود.

ایشان باید دیدگاه سالمی نسبت به زندگی داشته باشند و  بر روی نیازهای بیمار تمرکز کنند.

داشتن شفافیت در هزینه ی درمان یکی دیگر از شرایط بهترین دکتر کایروپراکتیک ایران می باشد زیرا وقتی هزینه ها از قبل مشخص باشد احساس اعتماد بیشتری در بیمار ایجاد می شود.

دکتر شهربانو کاظمی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران و بهترین دکتر کایروپراکتیک ایران می باشد ایشان در کلینیک ویستان همراه با کادری مجرب و حرفه ای فعالیت می کنند.

آدرس مطب دکتر شهربانو کاظمی بهترین دکتر کایروپراکتیک ایران: تهران، اتوبان اشرفی اصفهانی – بر بلوار مرزداران – بعد از خیابان رضایی نژاد و بهار- پلاک 184- ساختمان ایمان – طبقه همکف شرقی(پشت داروخانه دکتر ختمی).

شماره تماس دکتر شهربانو کاظمی بهترین متخصص کایروپراکتیک در تهران: 02144387785

برای یافتن بهترین دکتر کایروپراکتیک ایران به سایت دکتر بهترین مراجعه کنید.

هزینه کایروپراکتیک

هزینه کایروپراکتیک در تهران به موارد مختلفی بستگی دارد، یعنی بسته به مرکز و نوع خدماتی که ارائه می کند و همچنین تعداد خدماتی که بیمه پوشش می دهد ، هزینه ها متفاوت است.

این هزینه ها  شامل ویزیت، مشاوره، درمان، و در برخی موارد، خدمات اضافی مانند ماساژ و اشعه ایکس است. بنابراین به طور قطعی نمی توان هزینه ی کایروپراکتیک را مشخص کرد.

تفاوت فیزیوتراپی با کایروپراکتیک چیست؟ ( کایروپراکتیک بهتر است یا فیزیوتراپی )

به طور کلی این دو حرفه همپوشانی های بسیاری دارند و هر دو برای کاهش درد و افزایش حرکت، مشکلات مرتبط با مفاصل، ماهیچه ها و اعصاب را درمان می کنند و فرد را به عملکرد کامل باز می گردانند. فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک در رویکرد آنها به درمان و اصول آنها برای مراقبت است .

دکتر کایروپراکتیک خوب در تهران یک متخصص مراقبت های بهداشتی است که عمدتاً از دستکاری ستون فقرات و سایر درمان های جایگزین استفاده می کند، تخصص آن ها در  تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات مکانیکی سیستم اسکلتی عضلانی با توجه خاص بر ستون فقرات می باشد.

تمرکز بهترین دکتر کایروپراکتیک ایران، بیشتر بر روی عملکرد ستون فقرات و لگن و هماهنگی و تأثیر آن بر روی سیستم عصبی از طریق استفاده از دستکاری می باشد.

همچنین با ارائه برنامه های توانبخشی و توصیه هایی در مورد رژیم غذایی ،ورزش، و شیوه زندگی به جلوگیری از آسیب های پی در پی کمک می کنند.اما فیزیوتراپیست ها با تمرکز بر روی ناحیه خاص آسیب یا اختلال و استفاده از رویکردهای  مبتنی بر ورزش، بر توانبخشی و بهبود توانایی بیمار برای انجام وظایف در خانه و محل کار تاکید می کنند. آن ها علاوه بر توانبخشی  از درمان دستی، تمرینات و تجهیزاتی مانند اولتراسوند، لیزر و شاک ویو استفاده می کنند.

ورزش کایروپراکتیک برای قدرت و انعطاف پذیری

1-تمرین نیمه نشسته: به پشت روی زمین دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید سپس سر، گردن و شانه های خود را از روی زمین بلند کنید و به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید. در طول روز هر چند بار که می توانید این کار را تکرار کنید. نشست جزئی برای افراد مبتلا به کمردرد توصیه می شود زیرا هسته ی بدن را تقویت می کند.

2- هیپ رول(HIP ROLL): به صورت صاف روی پشت خود دراز بکشید و بازوهای خود را به سمت بیرون بکشید سپس زانوها را خم کرده و پاهای خود را از زمین بلند کنید. باسن خود را به پهلو بچرخانید تا پاهایتان موازی با زمین شوند. در هر تمرین 5 تا 10 بار چرخش یه این طرف و آن طرف را تکرار کنید. هیپ رول یکی از تمرینات اصلی برای تقویت عضلات شکم می باشد.

3- گربه- شتر (CAT-CAMEL): به صورت چهار دست و پا قرار بگیرید به طوری که  دست‌ها مستقیماً زیر شانه‌ها و زانوها مستقیماً زیر باسن‌تان قرار بگیرند و پشتتان صاف باشد سپس بدنتان را مانند گربه قوس دهید برای این منظور با کمک عضلات شکم خود پشت خود را  به سمت سقف فشار دهید. در مرحله بعد، بدون این که آرنج خود را خم کنید پشت خود را رها کنید تا  قسمت پایین کمر شما کشیده شود. این حرکت را 12 تا 15 بار تکرار کنید.

4- پل کمری جانبی: به پهلو دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید سپس آرنج را مستقیماً زیر شانه قرار دهید به طوری که بالاتنه بالا برود بدون این که باسن بالایی بچرخد، در این حالت  شکم را درگیر کنید و با کمک بالاتنه باسن را بلند کنید این حالت را 10 تا 15  ثانیه  حفظ کنید.

5- کشش های گردن:  گوش تان را به سمت شانه خود بیاورید و 5 تا 7 ثانیه در آن حالت بمانید در حالی که گوشتان را به زور به سمت شانه خود می کشید و کشش عضله گردن را در طرف مقابل احساس می کنید در مرحله بعد سر را طوری برگردانید که انگار به سمت سقف نگاه می کنید و کشش را در قسمت عضلات جلویی گردن خود احساس کنید.

سپس به پایین نگاه کنید تا کشش را در عضلات مقابل احساس کنید این عمل را چند بار تکرار کنید.

آیا تنظیم  کایروپراکتیک در دوران بارداری بی خطر است؟

کایروپراکتیک در دوران بارداری کاملا بی خطر است.  اغلب خانم های باردار بدن دردها و دردهای جدید و متفاوتی را در مفاصل و ماهیچه های خود تجربه می کنند. مراجعه به متخصص کایروپراکتیک در دوران بارداری به تسکین این درد ها کمک می کند، به ویژه اگر سابقه کمردرد قبل از بارداری را دارید این تنظیمات به شما توصیه می شود.
به طور معمول، خانم های باردار، تنظیمات کایروپراکتیک بارداری را ماهی یک بار دریافت می کنند. اما، این مراقبت ها برای هر فرد بارداری متفاوت است، بنابراین بسته به نیاز و ناراحتی شخص، پزشک یک برنامه زمانی خاص برای شما تنظیم می کند. این به بدن شما کمک می کند تا به بهترین نحو برای تولد هماهنگ شود.

یسیاری از افراد از این تنظیمات با عنوان معجزه کایروپراکتیک در دوران بارداری یاد می کنند.

مزایای کایروپراکتیک در دوران بارداری

• تسکین درد: با ایجاد تعادل و تراز کردن لگن.
  • قرار دادن نوزاد در موقعیت مناسب برای زایمان: با داشتن یک لگن متعادل، نوزادان جای بیشتری برای تحرک دارند و احتمال  نوزاد در موقعیت مناسب برای تولد (سر به پایین) قرار بگیرد بیشتر است و این احتمال زایمان سخت را برای مادر کاهش می دهد.
  • افزایش توانایی بهتر راه رفتن: مادران بارداری که تنظیم لگن را انجام داده اند اظهار می کنند که بهتر می توانند راه بروند زیرا مایع مفصلی در ران های آن ها جریان دارد.

آیا کایروپراکتیک برای درمان کمردرد مناسب است؟

پزشک متخصص تاریخچه پزشکی بیمار را می گیرد و بعد از انجام یک معاینه فیزیکی و تست های آزمایشگاهی یا تصویربرداری تشخیصی، تعیین می کند که آیا درمان برای کمردرد شما مناسب است یا خیر.