دیسک کمر شدید و 8 روش درمان آن و پیشگیری و باید ها و نباید ها

دیسک کمر شدید چیست ؟

مهره های ستون فقرات ( Vertebrae of the spine ) روی دیسک های کوچک بالشتی قرار دارند که به انعطاف موقع حرکت و همچنین ضربه گیری ستون فقرات کمک میکنند . درون این دیسک ها با ماده ی ژلاتینی پر شده . با افزایش سن ، دیسک ها محکم تر می شوند و انعطاف پذیری خود رو از دست میدهند و این ممکن است از عوامل مستعد کننده به دیسک کمر باشد . همچین ضربه و عادات نامناسب وضعیت بدن در هنگام نشستن ، ایستادن و … هم میتواند از این عوامل باشد

تصویری در مقایسه با دیسک کمر سالم و بیماری دیسک کمر شدید

دیسک کمر انواع مختلفی دارد .

و زمانی که فشار بدی و بیش از حدی به ستون فقرات وارد شود ؛ ممکن است دیسک ها از بین مهره ها بیرون بزند و با فشار آوردن به عصب مجاور موجب درد شوند به این مشکل دیسک برآمده ( bulging disc ) می گویند

فتق دیسک ( Disc herniation ) چه زمانی اتفاق می افتد ؟ زمانی که ستون فقرات دچار برآمدگی دیسک شود و دیسک برآمده بار ها دچار فشار بیش از حد بشود ممکن است لایه ی بیرونی دیسک شکافته شود و مایه ی ژلاتینی ای که تا الان توسط لایه ی بیرونی محصور بود با پارگی آن بیرون بریزد و اگر روی عصب بریزد ؛ عصب پیام درد بیشتری را به مغز منتقل میکند

در نتیجه انتظار می رود که در فتق دیسک نسبت به برآمدگی دیسک بیمار درد بیشتری داشته باشد در نتیجه می توان انتظار داشت که دیسک کمر شدید بیشتر ناشی از فتق دیسک باشد تا برآمدگی دیسک .

دیسک کمر شدید بیشتر در ناحیه ی پایین کمر رخ می دهد با اینکه می تواند در نواحی دیگر ستون فقرات مانند گردن هم رخ دهد

درمان دیسک کمر شدید ( lumbar disc ) چیست ؟

درمان دیسک کمر شدید شامل : انجام ندادن کارهایی که باعث درد بیشتر می شود و دارو های مسکن ؛ میتواند درد را در طی چند روز و یا چند هفته بهبود دهد

دارو برای دیسک کمر شدید :

• دارو های مسکن
  • دارو های نوروپاتیک
  • شل کننده های عضلانی : در صورتی که دارای اسپاسم و گرفتگی عضلانی باشید ممکن است پزشک برای شما این دارو ها را تجویز کند

فیزیوتراپی برای دیسک کمر شدید :

در گذشته توصیه های پزشکی برای درمان دیسک کمر این بود که بیماران یک تا دو هفته در رختخواب استراحت کنند . اکنون پزشکان به این نتیجه رسیده اند که فعالیت برای توانایی بدن در بهبودی و خوب شدن بسیار ضروری است پس در کنار استراحت کردن باید سعی کنید تا حد امکان فعال باشید .

فیزیوتراپیست برای دیسک کمر شدید چه میکند ؟
  • دادن تمرین تقویت عضلات
  • افزایش انعطاف پذیری
  • کمک به شما تا بدون افزایش آسیب فعالیت کنید
  • کشش درمانی
  • ماساژ بافت های عمیق
  • تمرینات هوازی
  • تمرینات کششی
  • تمرینات تقویتی

لیزر درمانی برای دیسک کمر :

لیزر درمانی یک درمان غیر تهاجمی و بدون دارو است که باعث کاهش درد و بی حسی و ادم  و تسریع بهبودی می شود . برای مثال بعد از 5 تا 10 جلسه لیزر درمان می توانید به نتایج خوبی برسید

طول موج های پایین با نفوذ عمیق به درون سلول باعث شروع فرایند ها مولکولی ای میشوند که به افزایش تولید انرژی در سلول کمک میکند .

تحقیقات نشان میدهد که لیزر درمانی تا 70 % نتیجه ی رضایت بخشی دارد که به علائمی مانند تجربه و تخصص فرد متخصص و نوع لیزر و وضعیت دیسک کمر بستگی دارد .

لیزر درمانی برای دیسک کمر شدید چه کار میکند ؟

افزایش جریان خون

کاهش زمان بهبودی

تشویق عصب به بازسازی

ترشح اندروفین : به طور طبیعی در بدن تولید میشه لیزر باعث افزایش تولید آن میشود که اندروفین باعث کاهش درد میشود

تشویق به رشد استخوان

ارتقای سلامت ماهیچه ها

عمل جراحی برای دیسک کمر شدید :

تعداد کمی از افرادی که مبتلا به بیماری دیسک کمر هستند نیاز به عمل جراحی دارند . در صورت داشتن علائم زیر و جواب ندادن درمان های غیر جراحی پس از شش هفته پزشک ممکن است پیشنهاد عمل جراحی را دهد

بی حسی یا ضعف

مشکل در ایستادن و راه رفتن

از دست دادن کنترل مثانه و روده

که ممکن است جراح قسمت بیرون زده ی دیسک را بردارد . یا به ندرت گزینه درمان کاشت دیسک مصنوعی باشد

اگر به دنبال یک جراح خوب هستید این مقاله شاید برای شما مفید باشد :

اسامی، آدرس 10 تا از فوق تخصص های ستون فقرات و کمر درد در تهران

5) طب سوزنی برای دیسک کمر شدید :

گر چه این درمان قطعی نیست اما به نظر می رسد در کاهش درد های مزمن کمر و گردن موثر است

برای اطلاعات بیشتر در مورد طب سوزنی کلیک کنید

سرما درمانی برای دیسک کمر شدید

6) درمان با سرما و گرما :

سرما درمانی ، باعث کاهش التهاب و درد می شود . در صورتی که گرما درمانی باعث افزایش خون رسانی به بافت و افزایش سرعت بهبودی میشود . در ابتدا می توان از سرما درمانی برای تسکین درد استفاده کرد و پس از چند روز استفاده از گرمای ملایم برای تسریع بهبودی استفاده کرد .

7) استفاده ی از تکیه گاه کمری ( بریس ) ساکرال

8) کاهش وزن

علائم دیسک کمر  ( lumbar disc ) چیست ؟

دیسک کمر در تصویر برداری پزشکی

علائم بیماری دیسک کمر نسبت به اینکه کجای کمر قرار دارد و اینکه به ریشه ی عصبی فشار می آورد یا خیر متفاوت است . شایع ترین علامت های دیسک کمر اینها هستند

1) درد مزمن و همیشگی در کمر که می تواند با عطسه سرفه حرکت و یا ایستادن طولانی مدت بدتر شود

2) گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر ( Muscle spasms )

3) درد سیاتیک ( Sciatica pain ) : دردی که از کمر شروع میشه تا باسن و ران و پاها ادامه دارد و می تواند همراه با ضعف و بی حسی این نواحی هم باشد .

4) ضعف در پاها : این می تواند باعث شود که زمین بخورید یا بر روی برداشتن و یا نگه داشتن وسایل تاثیر منفی بگذارد

5) بی حسی و گزگز در پا ها

6) تغییر در رفلکس در زانو و یا مچ پا

7) تغییرات در عملکرد مثانه و روده

8 ) فشار به عصب : ممکن دیسک کمر در جایی باشد که به عصب فشار وارد کند که این باعث درد و احساس ناراحتی در کمر و پا ها می شود

چرا دیسک کمر شدید (  lumbar disc ) اتفاق می افتد ؟

همانطور که پیشتر گفته شد با افزایش سن انعطاف پذیری دیسک کم شده و دیسک محکم تر میشود که می تواند از عوامل خطر ساز برای ابتلا به دیسک کمر شدید باشد

گاهی اوقات استفاده از عضلات پشت به جای عضلات ران و ساق برای بلند کردن اجسام سنگین می تواند باعث دیسک کمر شدید شود

( برای بلند کردن اجسام سنگین باید به حالت نیمه نشسته درآمده و کمر را برای بلند کردن خم نکرد )

به ندرت یک اتفاق مثل زمین خوردن یا ضربه می تواند باعث دیسک کمر شدید بشود

پیشگیری از دیسک کمر شدید ( Severe lumbar disc )

ورزش : تقویت عضلات تنه می تواند باعث پشتیبانی بهتر از ستون فقرات شود . ورزش های کم تنش که فشار زیادی بر کمر شما وارد نکنند  می تواند به بهبود کمر درد کمک کند مانند پیاده روی و شنا . قبل از شروع هر برنامه ی ورزشی با متخصص و یا فیزیوتراپ خود مشورت کنید .

حفظ خوب وضعیت بدن : برای مثال : صاف و درست ایستادن ، حفظ انحنای ستون فقرات موقع نشستن و … . که باعث کاهش فشار بر روی ستون فقرات می شود . به خصوص برای زمانی که برای مدت طولانی باید بنشینید . زمانی باید اجسام سنگین را بلند کنید  و فشار را بیشتر بر روی پا های خود قرار دهید و نه پشت و ستون فقرات

رسیدن به وزن نرمال و حفظ آن : اضافه وزن باعث فشار بیشتر بر روی ستون فقرات است و از عوامل خطر ساز دیسک کمر شدید به شمار می آید

ترک سیگار : پژوهش های انجام شده افزایش  کمردرد به علت نیکوتین سیگار و تاثیر منفی آن در روند بهبود کمر درد را به دیگر عوارض مخرب سیگار اضافه کردند

سبک زندگی خود را تغییر دهید :

از نشستن طولانی مدت خود داری کنید حداقل هر نیم ساعت نشستن یکبار بلند شوید حرکت کنید و یا حرکات کششی انجام دهید تا از دیسک کمر شدید جلوگیری کنید

استرس و اضطراب را از خود دور کنید و اگر با استرسی اجتناب ناپذیر مواجه بودید راه های مدیریت استرس را بیاموزید

به اندازه ی کافی بخوابید ( برای فرد بالغ بین 7 تا 9 ساعت بیشتر در شب )

برای جلوگیری از دیسک کمر شدید در صورت نیاز وزن خود را کاهش دهید

باید ها و نباید ها  در زمانی که دیسک کمر داریم چیست ؟

تشخیص یا درمان خود را به تاخیر نیندازید

زمانی که احساس کردید بهتر شدید بلافاصله به کارهای معمولی خود نپردازید

تمام روز در تخت خواب دراز نکشید دراز کشیدن بیش از حد می تواند به فتق دیسک آسیب برساند

وضعیت مناسب بدن را در زمان نشستن رعایت کنید و از نشستن طولانی مدت پرهیز کنید . موقع نشستن برروی صندلی به این حالت بشینید

کف پا های خود را بر روی زمین قرار دهید

ران ها را  موازی با زمین بگذارید

کمر خود را صاف کنید و از انحنای طبیعی ستون فقرات با بالشتک یا صندلی مناسب حمایت کنید

از جارو برقی استفاده نکنید : چون دارای یک حرکت مکرر رو به جلو است که می تواند برای فتق دیسک ضرر داشته باشد

خم نشوید : خم کردن کمر یک راه برای بیشتر شدن کمردرد و بدتر شدن فتق دیسک است

وضعیت مناسب بدن در زمان خوابیدن : اگر به پهلو می خوابید بالش کوچکی برزیر پای بالایی خود قرار دهید

اگر به پشت می خوابید بالش کوچکی بر روی گودی کمر قرار دهید

چرخش : چرخش هم مانند خم شدن برای فتق دیسک کمر مضر است

اگر پزشک شما مشکلی در پیاده روی نبیند پیاده روی مناسب است اما دویدن مناسب نیست

پزشک برای دیسک کمر از شما چه می پرسد ؟

علائم شما از چه زمانی شروع شد ؟

آیا وقتی که اولین علائم را حس کردید در حال انجام چه کاری بودید ؟ ( مثلا چیزی را بلند می کردید یا چیزی را هل می دادید و … )

آیا درد باعث شده نتوانید فعالیت کنید ؟

آیا تغییری در مدفوع و یا ادرار و یا اختیار آنها حس کرده اید ؟

آیا عطسه یا سرفه درد شما را تشدید میکند ؟

آیا درد با خواب شما تداخل دارد؟

آیا شغل شما با بلند کردن وسایل سنگین سر و کار دارد ؟

آیا سیگار میکشید ؟

اخیرا وزن شما چه تغییراتی را داشته ؟

چه چیزی علائم شما را بهبود می بخشد ؟

چه چیزی علائم شما را بدتر میکند ؟

متخصص های دیسک کمر و گردن

بیماری دیسک کمر با چه آزمایش هایی ممکن است تشخیص داده شود ؟

ام آر آی ( MRI ) ( Magnetic Resonance Imaging )

اشعه ی ایکس (  Rayon X )

سی تی اسکن ( Computed Tomography )

الکترو میو گرافی ( EMG ) ( Electromyography )

پزشکان کلینیک ویستان برای دیسک کمر شدید  :

دکتر شهربانو کاظمی متخصص توانبخشی در تهران

دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب

دکتر شبنم رفیع زاده متخصص مغز و اعصاب

آدرس کلینیک توانبخشی ویستان:

آدرس کلینیک مرزداران :

اتوبان اشرفی اصفهانی / بلوار مرزداران / بعد از خیابان رضایی نژاد و بهار / پلاک 184 / ساختمان ایمان /  طبقه همکف شرقی (پشت داروخانه دکتر ختمی) .

تلفن کلینیک توانبخشی ویستان :02144387785