شانه ی منجمد Frozen shoulder

شانه ی یخ زده ی ( منجمد ) چیست ؟
شانه ی منجمد

بیماری شانه ی یخ زده چیست ؟

شانه ی منجمد زمانی ایجاد میشود که مفصل شانه دردناک و سفت بشود به طوری که به سختی حرکت کند . این بیماری معمولا در طول زمان به تدریج ایجاد میشود و می تواند ماه ها یا سال ها ادامه پیدا کند در شانه ی یخ زده بافت همبند کپسول مفصلی ( Joint capsule ) ضخیم شده و خاصیت کشسانی آن کم میشود .

علائم شانه ی یخ زده

درد مبهم در قسمت بیرونی شانه

درد هنگام هر نوع حرکت شانه

محدودیت در حرکات شانه

درد می تواند در شب هنگام استراحت بیشتر شود

درمان شانه ی یخ زده

هدف درمان شانه ی منجمد کاهش درد و افزایش محدودیت حرکت است و همچنین درمان شانه ی منجمد به شدت و مدت زمان علائم بستگی دارد . درمان شانه منجمد:

مراجعه به پزشک ، ورزش ، مسکن ها ، داروهایی که به مفصل تزریق میشود و فیزیوتراپی

در موارد نادر برای درمان از جراحی استفاده می شود . جراحی آرتوسکوپی در این مورد کاربرد دارد

درمان خانگی شانه ی یخ زده

شما می توانید با انجام کارهایی در جهت درمان خود حرکت کنید :

۱) از بسته های سرما و گرما برای کاهش درد خود به اندازه متعارف استفاده کنید

۲) تا حد امکان دست آسیب دیده ی خود را حرکت دهید

۳) حرکاتی که باعث درد در شانه ی شما میشود را انجام ندهید

مراجعه به پزشک برای شانه ی منجمد :

پزشک ممکن است محدوده ی حرکت شانه ی شما را برسی کند و برای اطمینان از نبود علل دیگر عکس برداری را تجویز کند

فیزیوتراپی شانه ی منجمد :

فیزیوتراپی به افزایش محدوده ی حرکت شانه ی منجمد و کاهش درد آن کمک میکند .

کارهایی که فیزیوتراپیست انجام میدهد :

دادن ورزش های کششی

دادن ورزش های قدرتی

توصیه های کاهش درد تمرین های خانگی

ورزش برای شانه ی منجمد :

ورزش یکی از مهم ترین روش های درمان برای برگرداندن محدوده ی حرکت و قدرت شانه ی منجمد است البته قبل از شروع حرکات ورزشی باید با پزشک و فیزیوتراپ مشورت کرد

ورزش های متعدد و ملایم می توانند از این بیماری پیگیری کرده و احتمالا آن را بهبود دهند

تمرین رسیدن به عرض بدن cross-body reach :

این تمرین به تسکین درد و سفتی در مفصل شانه ی منجمد کمک می کند. برای انجام این تمرین، بنشینید یا بایستید. از بازوی سالم خود برای بلند کردن بازوی آسیب دیده خود در آرنج استفاده کنید و آن را بالا و در عرض بدن خود بیاورید و فشاری ملایم برای کشش شانه اعمال کنید. کشش را برای 15 تا 20 ثانیه نگه دارید. این کار را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید

کشش زیر بغل : armpit stretch exercise

این تمرین به باز شدن مفصل شانه ی منجمد و افزایش تحرک آن کمک می کند. برای انجام این تمرین، از بازوی سالم خود استفاده کنید تا بازوی آسیب دیده خود را روی قفسه ای در حد سینه بلند کنید. به آرامی زانوهای خود را خم کنید و زیر بغل بازوی آسیب دیده را باز کنید. سپس زانوهای خود را صاف کرده و تکرار کنید. با هر خم شدن زانو، کمی بیشتر کشش دهید، اما آن را مجبور نکنید. این تمرین را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید

چرخش به بیرون : outward rotation exercise

برای انجام این تمرین، یک کش را بین دستان خود نگه دارید و آرنج خود را با زاویه 90 درجه نزدیک به پهلو های خود نگه دارید. قسمت پایینی بازوی آسیب دیده را دو یا سه اینچ به سمت بیرون چرخش دهید و پنج ثانیه نگه دارید. سپس به موقعیت شروع بازگشت کنید . 10 تا 15 بار، یک بار در روز، را تکرار کنید.

چرخش به سمت داخل : inward rotation exercise

برای انجام این تمرین، در کنار یک در بسته بایستید و یک سر کش را دور دستگیره در قلاب کنید. انتهای دیگر را با دست بازوی آسیب دیده نگه دارید، آرنج خود را با زاویه 90 درجه نگه دارید. باند را دو یا سه اینچ به سمت بدن خود بکشید و پنج ثانیه نگه دارید. سپس به موقعیت شروع بازگشت کنید . 10 تا 15 بار، یک بار در روز، تکرار کنید

راه رفتن با انگشت : finger walk exercise

این تمرین به بازیابی حرکت و عملکرد مفصل شانه کمک می کند. برای انجام این تمرین، با دیواری به اندازه سه چهارم بازو روبرو شوید. با نوک انگشتان بازوی آسیب دیده دیوار را در سطح کمر لمس کنید. در حالی که آرنج خود را کمی خم کرده اید، انگشتان خود را به آرامی از دیوار بالا ببرید، مانند عنکبوت، تا جایی که می توانید بازوی خود را تا جایی که راحت می توانید بالا بیاورید. انگشتان شما باید کار را انجام دهند، نه عضلات شانه شما. به آرامی بازو را پایین بیاورید (در صورت لزوم با کمک بازوی خوب) و تکرار کنید. این تمرین را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید